2017년 1학기
- 일반물리학실험1: 공대 3호관 103호 (월 1,2)
- 일반물리학1: 자연대 5호관 214호 (월 8,9, 수 8)
- 수리물리학1: 자연대 5호관 216호 (월 3,4, 수 3)
- 고급전자기학1: 자연대 5호관 418호 (수 10,11,12)
2015년 1학기
- 일반물리학1: 자연대 5호관 216호 (수 3,4, 금3)
- 일반물리학1: 자연대 5호관 214호 (수 9, 금 8,9)
- 일반물리학실험1: 공대 3호관 3104호 (금 1,2)
- 수리물리학1: 자연대 5호관 216호 (월 3,4, 수 3)
2012년 2학기
- 일반물리학2: 자연대 5호관 214호 (화 1,2, 목 3)
- 고급양자역학1: 자연대 5호관 418호 (금 5,6,7)
- 현대세계와원자시대: 자연대 5호관 213호 (월 6,7, 수 6)
2011년 1학기
- 상대성이론: 자연대 5호관 214호 (수 7, 금 6,7)
- 고급고전역학: 자연대 5호관 418호 (화 1,2, 목 3)
- 일반물리학 (21반): 자연대 5호관 213호 (목 1,2)
2009년 2학기
- 중급입자물리학: 자연대 5호관 418호 (월 1,2, 수 1)
- 고급양자역학1: 자연대 5호관 418호 (화 2, 목 3,4)
- 현대세계와원자시대: 자연대 5호관 213호 (월 6,7, 수 6)
2009년 1학기
- 상대성이론: 자연대 5호관 214호 (수 2, 금 1,2)
- 연구과제 1: 자연대 5호관 216호 (수 7, 금 6,7)
- 연구과제 3: 자연대 5호관 216호 (수 9, 금 8,9)
2008년 2학기
- 고급양자역학1: 자연대 5호관 418호 (수 2, 금 1,2)
- 연구과제 2: 자연대 5호관 216호 (수 7, 금 6,7)
2008년 1학기
- 상대성 이론: 자연대 5호관 217호 (월 7,6, 수 6)
- 연구과제 1: 자연대 5호관 216호 (수 7, 금 6,7)
- 연구과제 3: 자연대 5호관 216호 (수 9, 금 8,9)
2007년 2학기
- 일반물리학 (17반): 자연대 5호관 217호 (목 1, 2)
- 일반물리학 (18반): 자연대 5호관 217호 (목 3, 4)
- 콜로퀴엄: 자연대 5호관 213호 (목 8,9)
2007년 1학기
- 일반물리학 (22반): 자연대 5호관 213호 (화 1, 2)
- 고급전자기학1: 자연대 5호관 418호 (월 1,2 ,수 1)
- 상대성이론: 자연대 5호관 217호 (월 6,7, 수 6)
2005년 2학기
- 일반물리학: 공동실험1관 213호 (화 1, 2)
- 고급양자역학1: 공동실험1관 202호 (수 4, 금 3, 4)
- 이공수학: 공동실험1관 213호 (수 2, 금 1, 2)
2005년 1학기
- 일반물리학: 공동실험1관 213호 (화 1, 2)
- 고급고전역학: 공동실험1관 202호 (월 3,4 수 2)
- 현대물리학: 공동실험1관 213호 (월 1, 2 수 1)
2004년 2학기
- 이공수학: 공동실험1관 213호 (월 1, 2, 수 1)
- 일반물리학: 공동실험1관 214호 (화 1, 2 )
- 고급양자역학: 공동실험1관 202호 (월 3, 4, 수 3)
2004년 1학기
- 일반물리학: 공동실험1관 214호 (화 1, 2)
- 고급고전역학: 공동실험1관 202호 (수 2, 금 1, 2)
- 현대물리학: 공동실험1관 213호 (월 1, 2, 수 1)
Excerpts from "'Surely You're Joking Mr. Feynman!' Adventures of a Curious Character" by Richard Feynman, Bantam Books: New York, 1986
I don't believe I can really do without teaching. The reason is, I have to have something so that when I don't have any ideas and I'm not getting anywhere I can say to myself, "At least I'm living; at least I'm doing something; I am making some contribution" -- it's just psychological.
When I was at Princeton in the 1940s I could see what happened to those great minds at the Institute for Advanced Study, who had been specially selected for their tremendous brains and were now given this opportunity to sit in this lovely house by the woods there, with no classes to teach, with no obligations whatsoever. These poor bastards could now sit and think clearly all by themselves, OK? So they don't get any ideas for a while: They have every opportunity to do something, and they are not getting any ideas. I believe that in a situation like this a kind of guilt or depression worms inside of you, and you begin to worry about not getting any ideas. And nothing happens. Still no ideas come.
Nothing happens because there's not enough real activity and challenge: You're not in contact with the experimental guys. You don't have to think how to answer questions from the students. Nothing!
In any thinking process there are moments when everything is going good and you've got wonderful ideas. Teaching is an interruption, and so it's the greatest pain in the neck in the world. And then there are the longer period of time when not much is coming to you. You're not getting any ideas, and if you're doing nothing at all, it drives you nuts! You can't even say "I'm teaching my class."
If you're teaching a class, you can think about the elementary things that you know very well. These things are kind of fun and delightful. It doesn't do any harm to think them over again. Is there a better way to present them? The elementary things are easy to think about; if you can't think of a new thought, no harm done; what you thought
about it before is good enough for the class. If you do think of something new, you're rather pleased that you have a new way of looking at it.
The questions of the students are often the source of new research. They often ask profound questions that I've thought about at times and then given up on, so to speak, for a while. It wouldn't do me any harm to think about them again and see if I can go any further now. The students may not be able to see the thing I want to answer, or the subtleties I want to think about, but they remind me of a problem by asking questions in the neighborhood of that problem. It's not so easy to remind yourself of these things.
So I find that teaching and the students keep life going, and I would never accept any position in which somebody has invented a happy situation for me where I don't have to teach. Never.